خانه اطلاعات عمومی خودروی کیا سونت ۲۰۲۳ محصول وارداتی

خودروی کیا سونت ۲۰۲۳ محصول وارداتی

توسط مدیر محتوا
۰ دیدگاه
Kia Sonet 2023

کراس‌اوور کوچک کیا سونت ۲۰۲۳ توسط کوشا موتور به‌صورت CBU وارد بازار ایران شده است. این خودرو نخستین‌بار در سال ۲۰۲۰ معرفی شده و حالا پس از گذشت سه سال، به دلیل انقضای قانون منع واردات خودرو، رانندگان ایرانی نیز می‌توانند تجربه سواری با این خودرو را کسب کنند.

کوشا موتور، مسئول واردات انواع خودروهای کیا از جمله سونت به داخل کشور است. این ماشین از طراحی جذابی بهره‌مند است، علی‌رغم جثه کوچک، کابین جاداری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد و علاوه بر مصرف سوخت بهینه، استهلاک پایینی دارد. بااین‌وجود باتوجه‌به قیمت اقتصادی، آپشن‌ها و امکانات فراوانی در آن دیده نمی‌شود. در ادامه بیشتر با خودروی وارداتی کیا سونت ۲۰۲۳ آشنا می‌شویم.

مشخصات ظاهری کیا سونت ۲۰۲۳

همان‌طور که در بخش مقدمه به آن اشاره کردیم، کیا سونت ۲۰۲۳ یک محصول ارزان‌قیمت بوده که عموماً در کشورهای درحال‌توسعه نظیر هندوستان، اکوادور، ویتنام و… عرضه شده است؛ بنابراین طبیعی است که طراحی ساده‌تری نسبت به مدل‌های بازار بین‌المللی داشته باشد.

مشخصات ظاهری سونت ۲۰۲۳ تا حدی ما را یاد کیا اسپورتیج می‌اندازد. اگر به نمای مقابل خودرو نگاه بیندازید، خواهید دید که چراغ‌های اصلی به‌وسیله نوار کرومی به جلوپنجره چندضلعی بزرگ (طراحی پوزه ببری) متصل شده و ظاهر تهاجمی به خودرو داده‌اند. چراغ‌های مه‌شکن نیز در دو طرف سپر تعبیه شده‌اند.

نمای جانبی مشخصه قابل‌توجهی ندارد و تنها رینگ‌های چند پر در آن خودنمایی می‌کنند. کراس‌اوور کره‌ای از نمای عقب نیز بسیار جذاب و جوان‌پسند به نظر می‌رسد. چراغ‌های عقب سرتاسری و آنتن باله کوسه‌ای از جمله خصوصیاتی هستند که جذابیت بسیاری نزد مشتریان ایرانی دارند. بازار خودرو کشور حداقل ۴ سال از ورود خودروهای جدید و به‌روز محروم مانده و حالا با آغاز واردات، می‌توان به ایجاد تنوع در بازار امیدوار بود.

کیا سونت ۲۰۲۳ با ۴۱۲۰ میلی‌متر طول، ۱۷۹۰ میلی‌متر عرض و ۱۶۲۵ میلی‌متر ارتفاع، یک خودروی اسپرت و شیک در این کلاس قیمت به شمار می‌آید. این ماشین ۱۱۷۰ کیلوگرمی روی رینگ‌های آلومینیومی ۱۶ اینچی سوار شده است.

داخل کابین کیا سونت

داخل کابین با اینکه عمدتاً از پلاستیک خشک ساخته شده، اما طراحی بسیار زیبا و جذابی دارد و کاملاً متناسب با یک کراس‌اوور جمع‌وجور است. نمایشگر لمسی ایستاده که جزوی از سیستم اطلاعات سرگرمی محسوب می‌شود، در وسط داشبورد تعبیه شده و دکمه‌های فیزیکی متعددی در اطراف آن به چشم می‌خورند. دو دریچه تهویه‌مطبوع زیر نمایشگر و دو دریچه دیگر سمت چپ و راست داشبورد هستند.

غربیلک فرمان برای راحتی پای راننده دارای طراحی دی – کات بوده و دکمه‌های کنترلی را در دو طرف خود جای‌داده است. لوگوی کیا نیز درست در مرکز آن قرار دارد. جالب آنکه بر خلاف اکثر خودروهای امروزی، در کابین کیا سونت خبری از نوارهای کرومی متعدد نیست.

مشخصات فنی سونت ۲۰۲۳

کیا سونت ۲۰۲۳ به‌عنوان یک کراس‌اوور ساب کامپکت و جمع‌وجور، موتور چندان قدرتمندی ندارد. مدل‌های وارداتی موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی را در خود جای‌داده‌اند که حداکثر قدرت و گشتاور آن به ترتیب ۱۱۴ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتن متر است. این پیشرانه از فناوری پاشش سوخت چندنقطه‌ای یا همان MPI بهره می‌برد. قوای محرکه از طریق گیربکس‌اتوماتیک CVT به محور چرخ‌های جلو وارد می‌شود.

سونت ۲۰۲۳ برای محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و برای بخش عقب از سیستم تعلیق محور پیچشی استفاده می‌کند. این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو ۴ پیروی کرده و مصرف سوخت ترکیبی آن در ازای پیمودن ۱۰۰ کیلومتر مسافت به ۵.۷ لیتر می‌رسد. در پایان این را هم بگوییم که سرعت حداکثر و شتاب صفر تا صد ماشین به ترتیب ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت و ۱۲.5 ثانیه اعلام شده است.

امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی

کیا سونت ۲۰۲۳ از نظر امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی توانایی رقابت با حریفان چینی را دارد. این خودرو با استفاده از دو کیسه هوا از سرنشینان جلو محافظت می‌کند. بخش ترمز و پایداری شامل سیستم ترمز ضد قفل (ABS) به همراه سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و برنامه کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) می‌شود.

سیستم اطاعات سرگرمی از فناوری‌های بلوتوث، اندروید اوتو و اپل کار پلی پشتیبانی می‌کند و از طریق پورت USB، امکان اتصال گوشی و انواع فلش را به خودرو فراهم می‌آورد. از دیگر مشخصات ایمنی و رفاهی خودرو می‌توان به آینه‌های جانبی برقی، کروز کنترل، بالابر برقی شیشه‌ها، دوربین عقب، سیستم ورود بدون کلید، سیستم سنجش باد لاستیک‌ها (TPMS)، سنسور دنده‌عقب، سانروف، تهویه‌مطبوع دستی و قفل و مهارکننده صندلی کودک یا همان ایزوفیکس اشاره کرد.

 

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهی بنویسید