خانه اطلاعات بازار کدام خودروهای داخلی بیشتر گران شدند؟

کدام خودروهای داخلی بیشتر گران شدند؟

توسط مدیر محتوا
۰ دیدگاه
سمند LX

مقدمه

از سال ۱۳۹۷ با اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران، صنعت خودروسازی دچار چالش‌های متعددی شد و در این میان وضع قانون ممنوعیت واردات خودرو، ضربه محکمی بر پیکر شکننده این صنعت وارد کرد. خودروسازان در کنار مشکلاتی همچون گران‌بودن قطعات و کمبود نقدینگی، می‌بایست از سیاست قیمت دستوری نیز پیروی کرده و تیراژ خود را به طور معجزه‌آسایی افزایش دهند تا کمبود خودروی وارداتی در کشور احساس نشود!

اما زور خودروسازان به عطش سیری‌ناپذیر بازار نرسید و در نتیجه خودرو از یک کالای مصرفی به یک کالای کمیاب و سرمایه‌ای تبدیل شد. از آن زمان تاکنون قیمت خودرو روزبه‌روز بیشتر می‌شود و تنها در برهه کوتاهی از زمان، قیمت‌ها نسبتاً ثابت باقی می‌ماند. به طور خاص در سال ۱۴۰۱، خودروها به طرز باورنکردنی گران شدند. انفجار قیمت در سال گذشته و تداوم گرانی خودرو، یکی از مهم‌ترین دلایل رکود معاملات خودرویی در بازار فعلی به‌حساب می‌آید. اگر کنجکاو شده‌اید بدانید کدام‌یک از خودروهای داخلی بیشتر گران شده‌اند، نگاهی به اسامی ذکرشده در این مقاله بیندازید.

کدام خودروها بیشترین افزایش قیمت را در سال ۱۴۰۱ تجربه کرده‌اند؟

۱۰- رانا پلاس

در لیست ده‌تایی خودروهایی که در مدت یک سال بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند، رانا پلاس در رتبه دهم قرار می‌گیرد. این محصول ایران‌خودرو در عرض ۳۵۶ روز حدود ۷۳ درصد گران شد و ارزش ۴۶۰ میلیون تومان را رد کرد.

۹- پژو ۲۰۷ دنده‌ای207

نهمین جایگاه در لیست خودروهایی با بیشترین افزایش قیمت نسبت به سال گذشته به پژو ۲۰۷ دنده‌ای معمولی می‌رسد. این ماشین نیز سال ۱۴۰۱ را با رکورد قیمت ۵۴۵ میلیون تومان به پایان رساند و رشد ۷۴ درصدی قیمت را در کارنامه یک‌ساله خود ثبت کرد.

۸- دنا دنده‌ای

دنا دنده‌ای یکی دیگر از خودروهایی است که در سال گذشته بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد. رشد قیمت دنا دنده‌ای حدود ۷۶ درصد اعلام شده و بیشترین قیمت آن در سال گذشته در مرز ۶۱۵ میلیون تومان بود. دنا یکی از خودروهای محبوب ایران‌خودرو به‌حساب می‌آید که به دلیل گرانی خودروهای قدیمی، طرف‌داران بسیاری پیدا کرده است.

۷- پارس ‌ال‌ایکس

پارس ‌ال‌ایکس با رشد قیمت ۷۷ درصدی، در نیمه پایین‌تر لیست خودروهای داخلی با بیشترین گرانی نسبت به سال گذشته قرار می‌گیرد. این ماشین به موتور TU5 مجهز بوده و اواخر سال ۱۴۰۱ با قیمت ۶۱۰ میلیون تومان در بازار آزاد معامله می‌شد.

۶- پژو ۲۰۷ دنده‌ای سقف پانوراما

پژو ۲۰۷ نسخه پلاس پژو ۲۰۶ است و ظاهری جذاب‌تر و به‌روزتر از هاچبک تخم‌مرغی دارد. این ماشین نیز در لیست خودروهایی قرار می‌گیرد که در طول یک سال، بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. پژو ۲۰۷ دنده‌ای با سقف شیشه‌ای اواسط فروردین‌ماه ۱۴۰۱ تنها ۳۶۰ میلیون تومان قیمت داشت، ولی به طور متوسط روزی ۷۰۰ هزار تومان گران شد و در اواسط فروردین‌ماه سال جاری به ۶۴۰ میلیون تومان رسید!

۵- پژو پارس معمولیپارس

پژو پارس معمولی در جایگاه میانی خودروهایی قرار می‌گیرد که در طول یک سال به طور باورنکردنی گران شدند. پارس که جزو پرفروش‌ترین خودروهای سال ۱۴۰۱ نیز به‌حساب می‌آید، رشد قیمت ۸۰ درصدی را تجربه کرده و با قیمت ۵۱۰ میلیون تومان وارد سال ۱۴۰۲ شد.

 

۴- پژو ۲۰۶ تیپ ۲

محبوب دل جوان‌ها نیز در طول یک سال حدود ۸۳ درصد گران‌تر شد و به قیمت ۵۰۰ میلیون تومان رسید. اگر به‌خاطر داشته باشید، پژو ۲۰۶ پانصد میلیون‌تومانی اواخر سال گذشته سروصدای زیادی به پا کرد، اما اگر بدانید رکورد گرانی متعلق به کدام خودرو است، بدون تردید انگشت‌به‌دهان می‌مانید!

۳- سمند LX با موتور EF7

بر خلاف پژو پارس LX، سمند ‌ال‌ایکس از موتور EF7 استفاده می‌کند. به همین خاطر، این نسخه از سمند قوای فنی بیشتری نسبت به سمند معمولی داشته و سوخت کمتری مصرف می‌کند. سمند LX EF7 در جایگاه سوم از لیست خودروهای داخلی با بیشترین افزایش قیمت قرار می‌گیرد. این ماشین حدود ۲۷۰ میلیون تومان قیمت داشته و دچار رشد ۸۵ درصدیشد.

۲- پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس

پژو ۴۰۵ SLX با رشد قیمتی ۸۷ درصد، دومین خودروی داخلی به‌حساب می‌آید که بیش از سایرین در طول یک سال گران شده است. این خودرو اوایل سال ۱۴۰۱ حدود ۲۸۳ میلیون تومان قیمت داشت و این سال منحوس را با قیمت ۵۳۰ میلیون تومان پشت سر گذاشت.

۱- سمند LX معمولی

و اما طلایه‌دار افزایش قیمت نسبت به سال ۱۴۰۱ به سمند ال‌ایکس معمولی می‌رسد. این خودرو در مدت یک سال حدود ۱۰۲ درصد گران شد و قیمت آن از ۲۵۰ میلیون تومان به حدود ۵۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ رسید. چنین انفجار قیمتی برای خودرویی که حدود ۲۰ سال پیش روانه بازار شده، بسیار عجیب و باورنکردنی است.

جمع‌بندی

باتوجه‌به اسامی ذکرشده در این مقاله، می‌توان گفت محصولات ایران‌خودرو در سال گذشته بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. شاید دلیل این موضوع، تقاضای بیشتر خودروهای این شرکت نسبت به محصولات سایپا باشد. بر خلاف سال گذشته که قیمت خودروها به طور انفجاری بالا رفت، از ابتدای سال جاری تاکنون افزایش شدید قیمت در محصولات داخلی دیده نمی‌شود. کارشناسان حوزه بر این عقیده‌اند که قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد تا پایان سال جاری به دلایل مختلف از جمله واردات خودرو، به‌تدریج کاهش می‌یابد، هرچند که تحقق این پیش‌بینی چندان دست‌یافتنی به نظر نمی‌رسد.

 

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهی بنویسید