خانه اطلاعات عمومی لیست بهترین برندهای خودروساز چینی

لیست بهترین برندهای خودروساز چینی

توسط مدیر محتوا
۰ دیدگاه
JAC

بدون شک چین بزرگ‌ترین بازار خودرو در جهان به‌حساب می‌آید که قلمروی آن هر روز با ظهور تولیدکنندگان، مدل‌ها و برندهای جدید گسترش پیدا می‌کند. چین توانسته به پیشرفت قابل‌توجهی در صنعت خودروسازی دست پیدا کند و تاکنون محصولات متعددی را روانه بازار کرده است. برخی برندهای چینی به طور خاص به معروفیت بالایی در سطح جهانی رسیده‌اند و هم‌اکنون به‌غیراز فعالیت مستقل، با شرکت‌های مطرحی همچون بنز، فولکس‌واگن، جنرال موتورز و… همکاری می‌کنند. با معرفی لیست بهترین برندهای خودروساز چینی همراه ما باشید.

خودروسازی FAW

faw

شرکت First Automobile Works (FAW) قدیمی‌ترین تولیدکننده خودروهای سواری در چین و یکی از اعضای مجموعه Big Four است که تأسیس آن به سال ۱۹۵۳ بازمی‌گردد. این شرکت در سال ۱۹۵۶ کامیون ZIS-150 را تحت لیسانس شرکت روسی ZiS به مونتاژ رساند، اما در سال ۱۹۵۸ با معرفی هونگچی (Hongqi) تولید خودروهای سواری را آغاز کرد. محصولات اولیه فاو بیشتر با الهام از طراحی‌های کرایسلر و جنرال موتورز ساخته می‌شدند. در سال ۱۹۹۰، شرکت چینی وارد سرمایه‌گذاری مشترک با فولکس‌واگن شد و سپس خودروهای متعددی را بر اساس مدل‌های VW و آئودی تولید کند. در حال حاضر کمپانی فاو دارای ۸ زیر برند است و با شرکت‌هایی مثل آئودی، جنرال موتورز، مزدا، تویوتا و فولکس‌واگن همکاری می‌کند.

خودروسازی JAC

جک یک خودروساز دولتی چینی است که در سال ۱۹۶۴ باهدف تولید کامیون‌های سبک تأسیس شد. در سال ۲۰۰۱، جک قراردادی را با هیوندای جهت ساخت خودروی چندمنظوره و نه‌نفره H1 منعقد کرد و بعدها نام خود را روی آن گذاشت. در سال ۲۰۰۷ با کسب جواز تولید خودروهای سواری، جک مدل‌های Binyue و Tojoy را روانه بازار کرد. سدان کامپکت توجوی به طور خاص توانست به موفقیت چشمگیری دست یابد و به فروش بالایی در بازارهای متعدد، از جمله برزیل و ایران (جک J3) رسید. فعالیت‌های JAC در سال‌های اخیر معطوف به ساخت خودروهای برقی و شاسی‌بلند شده و در این راه، با شرکت‌های مطرحی نیز همچون فولکس‌واگن همکاری می‌کند.

خودروسازی ZotyeZotye

زوتی در سال ۱۹۶۸ در قالب یک شرکت صادرکننده قطعات خودرو تأسیس شد. ولی در سال ۲۰۰۵ با خرید  امتایز، امکانات، دانش فنی و کارخانه تولیدی Daihatsu Terios پا به عرصه خودروسازی گذاشت و محصولات خود را با موتور میتسوبیشی روانه بازار کرد. شرکت چینی با فیات همکار شد و خودروی جدیدی را بر اساس مدل Miltipla ‌ تولید کرد. در سال ۲۰۰۹، زوتی توانست شرکت Jiangnan را به مالکیت خود درآورد و به دنبال این دستاورد، مدل Juangnan را با الهام از سوزوکی تولید و روانه بازار کرد. در حال حاضر عمده تمرکز زوتی روی ساخت خودروهای برقی و شاسی‌بلند معطوف شده است.

خودروسازی BYDbyd

شرکت BYD (Build Your Dream) در ابتدا فعالیت خود را به‌عنوان تولیدکننده باتری برای صنایع الکترونیکی آغاز کرد و تأمین‌کننده باتری برای کمپانی‌های مطرحی همچون موتورولا شد. اما در سال ۲۰۰۳ و پس از خرید شرکت Xian Qinchuan پا به عرصه خودروسازی گذاشت. به لطف تجربیات و دانش خود در خصوص فناوری باتری‌های لیتیوم یونی، BYD در مدت کوتاهی توانست باعرضه خودروهای e5، Song DM و Qin DM به بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای پلاگین هیبرید و تمام برقی در جهان تبدیل شود. شرکت چینی در سال ۲۰۱۰ با دایمر وارد همکاری شد و خودروی برقی Denza را بر اساس بنز B-Class معرفی کرد.

 

خودروسازی CheryChery

شرکت چری با حمایت دولت در سال ۱۹۹۷ تأسیس شد، ولی دو سال طول کشید تا بالاخره توانست نخستین مدل خود به نام Fengyun را تولید کند. هرچند نداشتن مجوز تولید خودرو باعث شد Fengyun در سال ۲۰۰۱ روانه بازار شود. اما چری تنها به بازار محلی راضی نبود و اقدام به صادرات محصولات خود کرد. موفقیت در صادرات باعث شد نام چری در سطح جهانی بر سر زبان‌ها بیفتد. خودروساز چینی در سال ۲۰۰۹ توانست به فروش ۵۰۰ هزار دستگاه برسد و زیر برند‌های Rely ‌ و Riich را باهدف گسترش قلمرو و بهبود جایگاه خود راه‌اندازی کرد. بااین‌حال، هزینه شبکه تولید و فروش جداگانه موجب کاهش شدید منابع مالی شرکت شد و در نتیجه این دو برند در سال ۲۰۱۲ کنار گذاشته شدند. هرچند چری به‌محض حذف این دو برند، وارد سرمایه‌گذاری مشترک با خودروساز هندی تاتا شد و اقدام به تولید مدل‌های Rover و Jaquar در چین کرد. جدیدترین برند ممتاز چری به نام جتور (Jetour) در سال ۲۰۱۷ تأسیس شده که به موفقیت جهانی قابل‌ملاحظه‌ای دست‌یافته است.

خودروسازی GACgac

گاک (Guangzhou Automobile Corporation) همانند چری در سال ۱۹۹۷ پایه‌گذاری شد. این کمپانی تاکنون خودروهای سواری متعددی را تحت برندهای GAC، Trumpchi، Gonnow و Changfeng روانه بازار کرده و با شرکت‌های مطرحی همچون FCA، هوندا، ایسوزو، میتسوبیشی و تویوتا همکاری می‌کند. گاک همچنین وارد سرمایه‌گذاری مشترک با استارت‌آپ خودروی الکتریکی NIO شده و بدین‌وسیله پا به عرصه خودروسازی برقی گذاشته است.

 

خودروسازی SAICsaic

سایک (Shanghai Automotive Industry Corporation) در سال ۱۹۵۵ تأسیس شده و جزو مجموعه دولتی Big Four است. نخستین خودروی سواری این برند به نام Fenghuang در سال ۱۹۵۸ روانه بازار شد. سدان فنگوانگ که نام آن بعدها به شانگاهی SH760 ‌ تغییر یافت، با الهام از مرسدس‌بنز 220S طراحی شده و در دسترس مقامات دولتی درجه‌دو قرار گرفت. علی‌رغم موفقیت فنگوانگ، سرمایه‌گذاری مشترک با فولکس‌واگن در سال ۱۹۸۴ بود که سایک را در جایگاه خاصی در صنعت خودروسازی چین قرارداد. این دستاورد به مذاق سایک خوش آمد و توانست نظر شرکت جنرال‌موتور را به خود جلب کند. سایک همچنین به دنبال خرید برند MG Rover در سال ۲۰۰۵ بود، ولی معامله را به یکی از رقبای چینی خود به نام Nanjing ‌ باخت. پس از این شکست، سایک برند Roewe را به‌عنوان جایگزین Rover در سال ۲۰۰۶ معرفی کرد و در نهایت توانست شرکت Nanjing را نیز خریداری کند. هرچند حقوق نام Rover برای فورد باقی ماند و بعدها به کمپانی هندی تاتا واگذار شد.

خودروسازی BAICbaic

بایک (Beiging Automotive Industry Holding Corporation) یکی از شرکت‌های دولتی چینی است که تأسیس آن به سال ۱۹۵۸ بازمی‌گردد. اولین محصول این کمپانی به نام Jinggangshan یک خودروی سدان بود که مشخصات مکانیکی آن به فولکس‌واگن بیتل و NSU پرنس شباهت داشت. بایک اولین خودروساز چینی بود که وارد یک سرمایه‌گذاری مشترک با خودروساز خارجی شده و در سال ۱۹۸۴ با بستن قرارداد با شرکت AMC، تولید مدل‌های جیپ را در پکن آغاز کرد. موفقیت بایک در این سرمایه‌گذاری مشترک، توانست نظر خودروسازان دیگر را نیز به خود جلب کند که ماحصل آن، آغاز همکاری با هیوندای و دایملر به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ شد.

خودروسازی DongfengDONGFENG

دانگ فنگ یکی از اعضای مجموعه دولتی Big Four بوده و جزو بهترین برندهای خودروساز چینی محسوب می‌شود. دانگ فنگ در سال ۱۹۶۹ تأسیس شده و می‌توان آن را ماحصل یک استراتژی توسعه صنعتی داخلی باهدف محافظت از کشور در برابر مهاجمین خارجی دانست. فعالیت این شرکت در ابتدا معطوف به ساخت کامیون‌های سنگین بود، ولی پس از انجام اصلاحات اقتصادی چین در سال ۱۹۷۸، قدم در عرصه تولید خودروهای سواری گذاشت. فعالیت‌های شرکت چینی هم‌اکنون تحت زیر برند‌های متعددی از جمله منگشی، فورتینگ و… سازمان‌دهی می‌شوند. دانگ فنگ همچنین با شرکت‌های هوندا، کیا، نیسان، PSA و رنو همکاری می‌کند.

خودروسازی Changanchangan

چانگان در سال ۱۸۶۲ تأسیس شده و چهارمین عضو از خودروسازان مجموعه Big Four به‌حساب می‌آید. چانگان در ابتدا نام یک فروشگاه تجهیزات نظامی بود، ولی بعدها با دستور دولت چین، مسئولیت مونتاژ خودروی نظامی Changiang Type 46 را بر عهده گرفت و از آن زمان وارد صنعت خودروسازی شد. خودروهای سواری این شرکت هم‌اکنون تحت برندهای چانگان، Hefei ‌و Chana عرضه می‌شوند. چانگان در سرمایه‌گذاری‌های مشترک با شرکت‌های DS، فورد، مزدا، پژو – سیتروئن و سوزوکی نیز فعالیت می‌کند.

خودروسازی GeelyGeely

جیلی نیز یکی از بهترین برندهای خودروسازی چینی به‌حساب می‌آید که تاریخ تأسیس آن به سال ۱۹۸۶ برمی‌گردد. جیلی فعالیت خود را به‌عنوان یک تولیدکننده یخچال آغاز کرد. سپس یک شرکت سابق دولتی را خرید و به ساخت موتورسیکلت مشغول شد و توانست توجه مقامات را به خود جلب کرده و مجوز تولید خودروهای سواری را دریافت کند. نخستین خودروی جیلی به نام Haoqing در سال ۱۹۹۹ روانه بازار شد. شرکت چینی در سال ۲۰۱۰ سهام برند ولوو را به مبلغ ۱.۸ میلیارد دلار از فورد خرید و برند مشترک Link&Co را در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی کرد. جیلی همچنین مالک بخشی از سهام برندهای پروتون، لوتوس و ترافوگیا بوده و در راستای تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین خودروساز جهان، سهام قابل‌توجهی از شرکت کامیون‌سازی و ساخت‌وساز ولوو و کمپانی دایملر را به نام خودکرده است.

جمع‌بندی

چین یکی از قدیمی‌ترین فعالان صنعت خودرو به‌حساب می‌آید که شرکت‌ها و برندهای مختلف آن در طول سالیان دراز توانسته‌اند به پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه و موفقیت‌های جهانی دست پیدا کنند. چین، پیش‌گام عرصه خودروسازی برقی است و در جایگاه بالاتری نسبت به خودروسازان مطرح جهان قرار دارد. علاوه بر برندهای ذکرشده در این مقاله، شرکت‌های دیگری همچون هنتنگ، ‌ لیفان، برلیانس، GMC، گریت وال وجود دارند که آوازه آن‌ها در نقاط مختلف جهان به گوش می‌رسد. چین، در کنار ژاپن و کره جنوبی توانسته بازار آسیا را تصاحب کند و بعید نیست به لطف پیشرفت خود در صنعت برقی‌سازی، مارکت‌های بزرگ جهان را در اختیار بگیرد.

 

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهی بنویسید