خانه اطلاعات عمومی مقایسه آخرین‌مدل از هیوندای اکسنت موجود در بازار ایران با جدیدترین مدل آن در بازار جهانی

مقایسه آخرین‌مدل از هیوندای اکسنت موجود در بازار ایران با جدیدترین مدل آن در بازار جهانی

توسط مدیر محتوا
۰ دیدگاه
hyundai-accent-2023

هیوندای اکسنت یکی از بهترین سدان‌های کره‌ای به‌حساب می‌آید که طرف‌داران بسیاری در بازار ایران دارد. اکسنت تا پیش از وضع قانون ممنوعیت واردات خودرو، در نسل‌های مختلف به‌واسطه واردکنندگان و مونتاژکاران در دسترس مشتریان ایرانی قرار می‌گرفت. در حال حاضر نسل چهارم این خودرو به‌عنوان آخرین‌مدل هیوندای اکسنت در بازار ایران موجود است که به بازه زمانی ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تعلق دارد. ولی نسل پنجم اکسنت به‌عنوان مدل ۲۰۲۳ به بازار جهان عرضه شده که به طور قابل‌ملاحظه‌ای متفاوت با اکسنت حاضر در کشور است. با مقایسه آخرین‌مدل از هیوندای اکسنت موجود در بازار ایران با جدیدترین مدل آن در بازار جهانی همراه ما باشید تا متوجه شوید عاشقان این سدان کره‌ای در ایران از چه ویژگی‌های محروم مانده‌اند. البته باتوجه‌به آزادسازی واردات خودرو در سال گذشته می‌توان امیدوار بود مدل جدید هیوندای اکسنت به‌عنوان خودروی وارداتی یا مونتاژی در دسترس خریداران ایرانی قرار گیرد.

مقایسه ظاهر اکسنت ۲۰۱۷ و اکسنت ۲۰۲۳

جدیدترین خودروی اکسنت حاضر در بازار ایران ظاهر بسیار متفاوت  در مقایسه با مدل ۲۰۲۳ دارد. در سدان جدید، یک جلوپنجره بزرگ چندضلعی جایگزین جلوپنجره باریک و ورودی هوای مدل ۲۰۱۷ شده است. چراغ‌های درشت و خشن مدل جدید جای چراغ‌های بی‌روح مدل قدیمی را گرفته‌اند. چراغ‌های مه‌شکن در اکسنت ایرانی حالت بوم‌رنگی دارند، ولی مه‌شکن‌های نسل جدید در یک قاب ذوزنقه‌ای کرومی قرار گرفته‌اند. ناهمواری‌های روی کاپوت و بدنه اکسنت ۲۰۲۳ برجسته‌تر از اکسنت قدیمی بوده و نمای عقب را به‌هیچ‌وجه نمی‌توان با مدل قدیمی ایرانی مقایسه کرد.

گرافیک جذاب چراغ‌های عقب به همراه اسپویلر برجسته و آنتن باله کوسه‌ای با فرورفتگی‌ها و برجستگی‌های متناسب، جلوه‌ای جذاب و اسپرت به نسل پنجم بخشیده، ولی قسمت عقب اکسنت ایرانی دقیقاً نشان از قدیمی بودن ماشین دارد. البته بیان مزیت‌های هیوندای اکسنت ۲۰۲۳ به معنی انتقاد از اکسنت مونتاژی یا وارداتی در ایران نیست. این خودرو متعلق به نسل قبلی بوده و حداقل ۱۰ سال از تاریخ عرضه آن می‌گذرد. در واقع نسل چهارم اکسنت در زمان خود جزو جذاب‌ترین و زیباترین ماشین‌های موجود در بازار ایران بود و همین خودروی قدیمی با ظاهر بی‌روح و کلاسیک، هنوز هم عاشقان و دلباختگان خود را دارد.

مقایسه کابین و امکانات مدل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۳ هیوندای اکسنت

اگر تصاویر داخل کابین مدل ۲۰۱۷ و مدل ۲۰۲۳ را کنار هم گذاشت، به‌راحتی می‌توان فهمید مدل جدید نسخه ارتقا یافته مدل قدیمی است. طراحی جدیدتر شده، ولی باز هم شباهت‌هایی درون آن‌ها دیده می‌شود. فرمان دایره شکل، دریچه‌های تهویه ذوزنقه‌ای، روکش  پارچه‌ای صندلی‌ها، نمایشگر اطلاعات سرگرمی به همراه دکمه‌های فیزیکی در وسط داشبورد و نشانگر دیجیتالی پشت فرمان، المان‌های مشترک بین نسل قبلی و نسل جدید هستند.

بااین‌حال در خودروی جدید، دیگر خبری از تریم دورنگ کابین نیست، دریچه‌های تهویه از بالای نمایشگر به اطراف آن منتقل شده و تعداد دکمه‌های کنترلی روی فرمان نیز بیشتر شده است. داشبورد مدل قدیمی حجیم و جاگیر، و در عوض داشبورد مدل جدید جمع و جورتر شده است. طراحی کنسول مرکزی نیز امروزی‌تر شده و دیگر سبک قدیمی تعویض دنده درون آن به چشم نمی‌آید.

به طور یقین، خودروی جدید دارای تجهیزات و امکانات بیشتری نسبت به خودروی قدیمی است. مدل ۲۰۱۷ در بخش ترمز و پایداری شامل سیستم‌های ABS، EBA، EBD، VSC، HAC، TCS و ترمز ضد قفل می‌شود. ولی نسل جدید اکسنت هیوندای علاوه بر این موارد به سیستم‌های تشخیص برخورد، سنسور پارک جلو و عقب و… مجهز است.

از لحاظ امکانات ایمنی و رفاهی، خودروی مونتاژی اکسنت دارای تجهیزاتی همچون آینه‌بغل برقی، سیستم پایش باد لاستیک‌ها، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه‌مطبوع دستی یا خودکار سفارشی، سانروف سفارشی، سنسور عقب، اتولایت، دی لایت، ناوبری است. خودروی جدید علاوه بر تمام این موارد، شامل کروز کنترل، دوربین ۳۶۰ درجه، ایموبالایزر، ضربه‌گیر گازی، قفل دیفرانسیل و… می‌شود.

مقایسه مشخصات فنی اکسنت ۲۰۱۷ و اکسنت ۲۰۲۳

و اما به بررسی مهم‌ترین بخش هر ماشین، یعنی موتور آن می‌رسیم. خودروی هیوندای اکسنت حاضر در بازار ایران به پیشرانه ۱.6 لیتری ۴ سیلندر از نوع تنفس طبیعی مجهز است که می‌تواند ۱۲۲ اسب بخار قدرت (در ۶۳۰۰ دور در دقیقه) و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور (در ۴۲۰۰ دور در دقیقه) را از طریق گیربکس ۴سرعته خودکار به چرخ‌های جلو وارد کرده و موجب حرکت ماشین شود. موتور از استاندارد آلایندگی یورو ۴ پیروی می‌کند و مصرف سوخت ترکیبی ماشین در ازای پیمودن ۱۰۰ کیلومتر به ۶.۴ لیتر می‌رسد. شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت اکسنت قدیمی به ترتیب ۱۱.۴ ثانیه و ۱۸۴ کیلومتر بر ساعت است.

به طور مشابه، اکسنت ۲۰۲۳ نیز از موتور ۱.6 لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی استفاده می‌کند که با فناوری MPi تقویت شده است. قدرت و گشتاور این موتور به ترتیب به ۱۲۱ اسب بخار (در ۶۳۰۰ دور در دقیقه) و ۱۵۵ نیوتن متر (در ۴۸۵۰ دور در دقیقه) می‌رسد. قوای محرکه موتور از طریق گیربکس ۶سرعته اتوماتیک به سمت چرخ‌های جلو هدایت می‌شود. شتاب صفر تا ۱۰۰ این ماشین نیز در مدت‌زمان ۱۱.۳ ثانیه رخ می‌دهد و حداکثر سرعت آن به ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت حدود ۶.۵ لیتر گزارش شده است.

باتوجه‌به ارقام فوق می‌توان گفت موتورهای خودروی قدیمی و جدید تقریباً کارایی مشابهی از خود نشان می‌دهند و تنها گیربکس کاملاً متفاوتی دارند. لااقل از لحاظ مشخصات فنی و مصرف سوخت، اکسنت ایرانی از اکسنت ۲۰۲۳ جا نمانده است.

مقایسه قیمت هیوندای اکسنت ۲۰۲۳ و ۲۰۱۷

هیوندای اکسنت در بازار دست‌دوم طبق سلیقه فروشندگان معامله می‌شود. بااین‌حال هنوز هم مدل‌های ۲۰۱۷ دست‌نخورده و صفرکیلومتر در بازار یافت می‌شوند. هیوندای اکسنت ۲۰۱۷ در مدل پایه و در بازار جهانی تنها ۱۱ هزار دلار قیمت داشته و جزو یکی از ارزان‌قیمت‌ترین سدان‌های کره‌ای به‌حساب می‌آید.

این در حالی است که مدل ۲۰۲۳ هیوندای اکسنت در بازار جهانی بین ۱۷ الی ۲۰ هزار دلار قیمت دارد.

accent2017

جمع‌بندی

مقایسه آخرین‌مدل از هیوندای اکسنت موجود در بازار ایران با جدیدترین مدل آن در بازار جهانی نشان می‌دهد که این دو خودرو از لحاظ ظاهری هیچ شباهتی به هم ندارند و البته این واقعیت باتوجه‌به سال تولید هر یک کاملاً توجیه‌پذیر است. اکسنت وارداتی یا مونتاژی موجود در بازار ایران، جزو نسل چهارم و اکسنت جدید جزو نسل پنجم بوده و از زبان طراحی متفاوتی بهره می‌برد. بااین‌وجود، فضای درون کابین حس و حال مشابهی را به سرنشینان القا می‌کند. قدرت پیشرانه، شتاب و سرعت آن در هر دو خودرو مشابه است و تنها تفاوت بارز آن‌ها به سیستم انتقال قدرت یا همان گیربکس مربوط می‌شود. بااین‌وجود، قیمت اکسنت قدیمی در ایران نزدیک به قیمت اکسنت جدید در بازار جهانی است.

 

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهی بنویسید