خانه خودرو هیبریدی خودروی هیبریدی چیست؟ چگونه کار می کند و چه مزایایی دارد؟

خودروی هیبریدی چیست؟ چگونه کار می کند و چه مزایایی دارد؟

توسط کارشناسان مانا
۰ دیدگاه

خودروی هیبریدی چیست؟ چگونه کار می کند و چه مزایایی دارد؟

در سال های اخیر بازار خودروی هیبریدی بسیار داغ شده است. به همین خاطر بسیاری از افراد تمایل دارند در مورد اصطلاح هیبریدی اطلاعات بیشتری به دست آورند. حال باید دید در معنای ساده کلمه خودروی هیبریدی به چه خودرویی گفته می شود؟

خودروی هیبریدی چیست؟

به منظور حرکت خودروی هیبریدی، موتور بنزینی و موتور الکتریکی با هم ترکیب می شوند. در این خودروها نیروی برق می تواند تمام کارهای مربوط به خودرو را انجام دهد. البته گاهی موتور به شکل بنزینی و در مواردی نیز برق و بنزین با هم کار می کنند. در چنین حالتی اضافه کردن نیروی الکتریکی به خودرو می تواند افزایش عملکرد آن را به همراه داشته باشد.

خودروی هیبریدی چیست؟

الکتریسیته لازم برای خودرو از یک بسته باتری با ولتاژ بالا تامین می شود. برای نگهداری و شارژ آن نیز از موتور بنزینی کمک گرفته می شود. این موضوع نشان می دهد که خودروی هیبریدی کاهش قابل توجهی در مصرف سوخت دارد.

خودروهای هیبریدی چگونه کار می کنند؟

در خودروهای هیبریدی، موتور الکتریکی مسئول تمام نیروی رانش است. در این خودروها، هیچ گونه ارتباط فیزیکی و مکانیکی بین چرخ و موتور به وجود نمی‌آید. عملکرد موتور بنزینی نیز نقش قابل توجهی در شارژ باتری خودرو دارد. این نوع تعامل و همکاری سبب می شود حرکت و رانندگی این نوع خودروها یادآور یک خودروی الکتریکی بسیار قدرتمند اما نرم باشد.

زمانی که موتور بنزینی به حالت درگیر شده در می آید، خودرو لرزش بسیار کمی دارد. حضور باتری ها نیز باعث می شود زمانی که خودرو با سرعت ثابت حرکت می کند، دور موتور افزایش پیدا کند. این مسئله برای رانندگان کمی نگران کننده است. به طور کلی خودروی هیبریدی یک مدل خودرو است که در آن بیش از یک نیروی محرکه استفاده می شود.

مزایای استفاده از خودروی الکتریکی-بنزینی

از مزایای اصلی خودروی هیبریدی باید به این موضوع اشاره کرد که سوخت بسیار کمی مصرف می‌کند. همین مسئله باعث می‌شود تولید CO2 نسبت به یک موتور دیزلی یا بنزینی کمتر باشد.

معرفی انواع خودروهای هیبریدی

خودروهای هیبریدی دارای باتری، موتور الکتریکی و موتور معمولی هستند. به طور کلی سه نوع هیبرید گوناگون وجود دارد که هر کدام از آن ها به شکل متفاوتی عمل می کنند.

هیبریدی موازی

نمونه ای از خودروهای هیبریدی را با نام هیبریدی موازی می‌شناسند. تویوتا پریوس از جمله خودروهای هیبریدی موازی است. این خودروها رایج ترین خودروهای هیبریدی هستند. همچنین تویوتا پریوس به عنوان معروف ترین خودروی این نوع سبک شناخته می شود.

در این نوع خودرو، چرخ ها به سه شکل متفاوت به حرکت در می آیند. ممکن است چرخ ها صرفاً توسط موتور الکتریکی به حرکت در آیند یا ممکن است مستقیماً توسط موتور بنزینی محرک شوند.  گاهی نیز از هر دو موتور برای حرکت چرخ ها کمک گرفته می شود. زمانی که تویوتا پریوس با سرعت ۱۵ مایل(24 کیلومتر) در ساعت در حال حرکت است، می تواند برای تامین نیرو فقط از موتور الکتریکی کمک بگیرد. این موضوع، موتور الکتریکی را برای رانندگی در سطح شهر بسیار مقرون به صرفه می کند.  زمانی که سرعت افزایش پیدا می کند، عملکرد موتور بنزینی شروع می شود.

زمانی که سرعت خودروی هیبریدی کاهش پیدا می کند یا از ترمز استفاده می کنیم، ترمز احیا کننده امکان بازیابی انرژی برق را فراهم می کند. این انرژی در باتری ذخیره می شود تا در مواقع لزوم مورد استفاده قرار بگیرد. باتری به کار رفته در خودروهای هیبریدی به قدری بزرگ است که می تواند انرژی مورد نیاز برای موتور الکتریکی را تا مسافت 1.25  مایلی(2 کیلومتری) تامین کند. خودروهای برند لکسوس  نیز همین نوع عملکرد را دارند.

خودروهای هیبریدی

 

هیبریدی افزایش دهنده برد

برخی از خودروهای هیبریدی افزایش دهنده برد هستند. در این نوع خودروها، موتور معمولی برای تولید برق و انرژی استفاده می شود. در واقع به کمک این موتور معمولی، برق مورد نیاز  برای ژنراتوری که شارژ باتری ها را انجام می دهد، فراهم می شود. در چنین حالتی موتور معمولی هرگز باعث به حرکت درآوردن خودرو نمی شود. بلکه از آن صرفا برای تامین انرژی موتور الکتریکی کمک گرفته می شود.

BMW i3 با Range Extender از نمونه خودروهایی هستند که با این نوع روش کار می کنند. توجه داشته باشید که خودروهای هیبریدی با توجه به ظرفیت باتری که دارند، به دو گروه ملایم و قدرتمند تقسیم می شوند. خودروی هیبریدی که ظرفیت باتری بیشتری دارد، به عنوان هیبریدی قدرتمند می تواند با انرژی الکتریکی بیشتری نسبت به مدل های متوسط حرکت کند.

پلاگین هیبرید

همانطور که از نام این نوع خودروی هیبریدی پیداست، این مدل را می توان با پریز برق شارژ کرد. البته در حین حرکت نیز باتری آن شارژ می شود. اگرچه این خودروها از نظر موتور معمولی هستند اما نسبت به خودروهای هیبریدی معمولی از باتری های بزرگ تری استفاده می کنند. بنابراین پلاگین هیبرید می تواند مسافت های طولانی را فقط با تکیه بر انرژی برق طی کند. در بیشتر موارد باتری خودروها می تواند تا 30 مایل(48 کیلومتر) انرژی حرکت خودروها را تامین کند.  بی‌ام‌و 330e، میتسوبیشی اوتلندر، تویوتا پریوس و ولوو  V60 نمونه خودروهای پلاگین هیبرید هستند.

ویژگی های خودروی هیبریدی

رانندگی با خودروی هیبریدی دقیقاً مانند خودروهای اتومات معمولی است. این موضوع نشان می دهد که این خودروها سازش بسیار کمی در عملکرد دارند. بیشتر خودروهای هیبریدی قوی برای حرکت، حالت های قدرت را مدنظر قرار می دهند. راننده می تواند از حالت اکو تا قدرت برای حداکثر عملکرد و بازدهی خودرو و رانندگی استفاده کند. بسیاری از افراد گمان می‌کنند که خودروهای هیبریدی را باید بعد از گذشت مسافتی به شکل مداوم شارژ کنند. جالب است بدانید که خودروهای هیبریدی باتری های خود را پیوسته شارژ می کنند.

خودروی هیبریدی بخریم یا نه؟

بسیاری از رانندگان در مورد خرید خودروی هیبریدی سوال می پرسند. آن ها می خواهند بدانند آیا خرید این خودرو اقدامی مقرون به صرفه هست یا خیر؟

اگر در فضای شهر و اطراف آن رانندگی می کنید، خرید این خودرو می تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد. چون در این حالت، شما می‌توانید تنها با نیروی برق، بیشترین سود و استفاده از کارکرد خودرو را به دست آورید. در این نوع عملکرد، نیازی به مصرف بنزین نداریم اما اگر بیشتر رانندگی شما مربوط به بزرگراه هاست، در چنین حالتی وجود یک خودروی دیزلی می تواند کارسازتر باشد. چرا که مصرف سوخت بنزین امکان رانندگی با سرعت بالا را نسبت به خودروی هیبریدی فراهم می کند.

متاسفانه خودروهای هیبریدی در جاده ها و بزرگراه ها، گزینه چندان ایده آلی نیستند. به همین خاطر کمترین کارایی را دارند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهی بنویسید