خانه گذشته صنعت خودرو در رابطه با تاریخچه تولید خودرو در ایران چه میدانید؟

در رابطه با تاریخچه تولید خودرو در ایران چه میدانید؟

توسط کارشناسان مانا
۰ دیدگاه

خودروها یکی از کاربردی‌ترین اختراعات انسان‌ می‌باشند که در دنیای امروز نقش بسیار مهمی در راحت‌تر شدن زندگی ما دارند. درست مانند سایر کشور ها، در کشور ما ایران نیز خودرو های متفاوت و گوناگونی طراحی و تولید می‌شوند. اما آیا شما از خود پرسیده‌اید که تاریخچه تولید خودرو در ایران چه سر منشائی دارد؟ آیا کنجکاو هستید که بدانید اولین خودروی تولید داخلی چه ویژگی‌ هایی داشت و توسط چه برندی تولید شد؟ اگر قصد دارید تا به‌ طور کلی در رابطه با تاریخچه تولید خودرو در ایران بدانید و می‌خواهید اطلاعات خود در این زمینه را گسترده‌تر کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم ما را تا انتهای این محتوا همراهی کنید.

 

تاریخچه تولید خودرو در ایران

 

حدود یک قرن پیش بود که مظفرالدین‌شاه قاجار یک دستگاه اتومبیل فورد از کشور بلژیک خریداری کرد. از آن زمان به بعد آرام ‌آرام روند واردات خودرو به ایران شروع شد و از سال ۱۳۰۰ هجری شمسی به بعد، خودروهای زیادی از کشور هایی مانند انگلیس و آمریکا راهی ایران شدند. همین موضوع باعث شد که مردم ایران آرام‌آرام با خودرو کنار بیایند و از این وسیله برای زندگی روزمره خودشان بهره ببرند. درست در همین نقطه از تاریخ بود که اولین کارخانه‌ های خودروسازی در کشور ما ایران شروع به کار کردند و بنای تاریخچه تولید خودرو در ایران پایه‌گذاری شد.

در رابطه با تاریخچه تولید خودرو در ایران چه میدانید؟

اولین خودروی تولید شده در ایران 

 

بعد از شروع واردات خودرو به کشورمان ایران، در سال ۱۳۳۷ بود که کارخانه مونتاژ جیپ احداث شد. پس با توجه به اطلاعات موجود در تاریخچه تولید خودرو در ایران، اولین شرکت خودروساز با نام جیپ شناخته می‌شود. هزینه‌ای که برای پایه‌گذاری کارخانه صرف شد ۲۰ میلیون تومان بود و از همان روزهای ابتدایی احداث، این کارخانه روند تولید خودرو را شروع کرد. این شرکت اتومبیل ‌هایی مانند جیپ کروکی، آریا، شاهین و وانت استیشن را تولید می‌نمود. جالب است بدانید که نام این شرکت بعد از انعقاد قرارداد با جنرال‌موتور آمریکا به جنرال‌موتور ایران تغییر کرد. از آن زمان به بعد خودروهایی مانند شورولت، کادیلاک، و بیوک جزو آن دسته از خودروهایی بودند که به خط تولید این شرکت اضافه شدند.

 

حتی با وجود احداث کارخانه، باز هم در روز های ابتدایی به‌ صورت صددرصد قطعات خودرو در کشورمان تولید نمی‌شدند و کارخانه جیپ تنها مونتاژ کننده قطعات خودرو بود. اما وجود همین کارخانه باعث شد که پایه صنعت تولید خودرو در کشور ما ایران محکم شود و آرام‌آرام روند پیشرفت در این زمینه شروع شود‌‌. بعد از شرکت جیپ، تولیدکنندگان دیگری نیز در تاریخچه تولید خودرو در ایران نقش دارند. بیایید با یکدیگر برخی از این شرکت‌ ها را معرفی کنیم.

 

معرفی معروف‌ترین شرکت ها در تاریخچه تولید خودرو در ایران 

 

شرکت ایران ناسیونال یا ایران‌خودرو 

 

شرکت ایران ناسیونال یا ایران‌خودرو که در حال حاضر بزرگ‌ترین تولید کننده اتومبیل در کشور ما ایران می‌باشد، در سال ۱۳۴۱ بعد از کارخانه جیپ پایه‌گذاری شد و روند تولید خودرو را شروع کرد. معروف ترین خودروی تولید شده توسط این شرکت خودروی پیکان بود که همه شما این خودرو را می‌شناسید و خاطراتی با آن دارید. در کنار پیکان، خط تولید مینی‌بوس، وانت و اتوبوس نیز در این شرکت شروع شد. دقیقاً بعد از انقلاب بود که نام شرکت ایران ناسیونال به ایران‌خودرو تغییر کرد و روند خودروسازی در ایران وارد مرحله جدیدی شد. شرکت ایران‌خودرو تحت لیسانس شرکت تالبوت انگلیس روند فعالیت خود را ادامه داد.

 

چند سال بعد از پایه‌گذاری شرکت ایران‌خودرو، شرکت تالبوت تعطیل شد. همین موضوع باعث شد ایران‌خودرو مجبور به تولید قطعات خودرو ها در داخل کشور شود. در ادامه با تهیه خط تولید خودرو، ایران‌خودرو اکثر قطعات خودرو ها را به ‌صورت بومی طراحی و تولید کرد و اولین خودروی نسبتا بومی پیکان را وارد بازار کرد. با بومی شدن خط تولید و با مشارکت ایران‌خودرو با شرکت پژوی فرانسه، تولید انواع مختلف ماشین‌ های پژو در این شرکت شروع شد و درحال ‌حاضر نیز این شرکت به تولید انواع مختلف خودرو های بومی می‌پردازد.

شرکت ایران ناسیونال یا ایران‌خودرو

 

 شرکت سیتروئن ایران یا سایپا 

 

هم‌ زمان با شروع تولید پیکان بود که در سال ۱۳۴۵ شرکت تولید اتومبیل سایپا نیز تاسیس شد. براساس تاریخچه تولید خودرو در ایران، در مراحل اولیه این شرکت به تولید انواع مختلف اتومبیل ‌های ژیان، رنو، پیکاپ و آهو ‌پرداخت. علاوه ‌بر موارد نام برده، این شرکت تولید نیسان و رنو نیز شروع کرد. در نهایت در سال ۱۳۷۲ بود که با عقد قراردادی با شرکت کیا موتورز کره جنوبی، شرکت سایپا مونتاژ و تولید اتومبیل پراید را شروع کرد. در حال حاضر، این تولید کننده انواع متفاوت و گوناگونی از خودرو ها را به‌ صورت بومی تولید و به بازار عرضه می‌کند.

 

 شرکت ایران کاوه 

 

در سال ۱۳۴۳ بود که این شرکت با هدف مونتاژ کامیون ماک تاسیس شد. بعد از پیروزی انقلاب این کامیون تقاضای زیادی نداشت و همین موضوع باعث شد که این شرکت به تولید انواع مختلف تریلی‌ ها و اتاق کمپرسی بپردازد. در سال ۱۳۶۷بود که این شرکت با همکاری شرکت ولوو به تولید کامیون‌ های ولوو پرداخت. در حال حاضر نیز این شرکت با شرکت سایپا ادغام ‌شده و در گروه سایپا دیزل به تولید انواع  مختلف خودرو ها می‌پردازد.

 

نگاهی گذرا به تاریخچه تولید خودرو در ایران 

 

بعد از بررسی شرکت ‌هایی که در تاریخچه تولید خودرو در ایران نقش داشته‌اند، بیایید نگاهی گذرا به این تاریخچه داشته‌باشیم.

طبق تاریخچه تولید خودرو در ایران، پیش ‌از انقلاب  دوران اوج واردات انواع مختلف خودرو ها به کشور بود. تولیدات ایران در این زمینه بسیار محدود بود و این تولیدات نیز تنها به ‌صورت مونتاژ به دست مشتریان می‌رسیدند.

در دهه شصت با وجود جنگ تحمیلی بازار ایران در زمینه تولید خودرو راکد شد. دقیقاً در همین دوران بود که شرکت ‌های خودروساز ژاپنی با شرکت ‌های ایرانی همکاری کردند و روند مونتاژ خودرو های ژاپنی در ایران شروع شد.

در دهه هفتاد از تاریخچه تولید خودرو در ایران، با حضور شرکت پژوی فرانسه به واسطه ایران‌خودرو و شرکت کیا به واسطه سایپا؛ رقابت فرانسه و کره در کشور ما شروع شد. هر کدام از خودروهای تولید شده توسط این شرکت‌ ها ویژگی‌ های منحصر به‌ فرد خودشان را داشتند.

در دهه هشتاد با خروج پژوی فرانسه از ایران، چینی‌ ها جای پای خودشان را در صنعت خودروسازی ایران محکم کردند. در این دهه تولید خودرو در کشور ما ایران به بیشترین حد ممکن رسید و صنعت خودروسازی جان تازه‌ای گرفت.

دهه نود یکی از مهم‌ترین دهه‌ ها در تاریخچه تولید خودرو در ایران شناخته می‌شود. رونمایی خودرو های تولید مشترک، تولید خودرو های بومی و واردات خودرو در این دهه آغاز شکوفائی صنعت خودروسازی در ایران بود.

نگاهی گذرا به تاریخچه تولید خودرو در ایران

دیدگاهی بنویسید