خانه اطلاعات بازار لیست پرفروش‌ترین خودروهای داخلی در سال ۱۴۰۱

لیست پرفروش‌ترین خودروهای داخلی در سال ۱۴۰۱

توسط مدیر محتوا
۰ دیدگاه
207

مقدمه

در هنگام بررسی وضعیت بازار خودرو و قیمت محصولات داخلی، معمولاً مجموعه‌ای از خودروها بیش از سایرین مورد بررسی قرار می‌گیرند. این خودروهای پرطرف‌دار طبیعتاً فروش بیشتری نسبت به محصولات دیگر داشته و قیمت آن‌ها بیشتر در نوسان است. شرکت‌های خودروسازی نیز تمرکز بیشتری روی تولید خودروهای پرطرف‌دار دارند تا حتی‌الامکان بتوانند نیاز متقاضیان را برآورده سازند.

بر خلاف بازار خودرو در سال جاری که معاملات در آن به حالت رکود رفته، سال گذشته علی‌رغم افزایش قیمت‌ها و نوسانات متعدد، وضعیت فروش خودرو چندان هم بعد نبود. به دلایل مختلف از جمله رشد روزانه نرخ ارز، بسیاری افراد به‌سختی تلاش می‌کردند تا هرطورشده بتوانند سرمایه خود را تبدیل به خودرو کنند.

در سال گذشته، ایران‌خودرو و سایپا به ترتیب توانستند حدود ۶۰۷ هزار و ۳۸۷ هزار دستگاه خودرو به فروش برسانند. ولی چه خودروهایی بیشترین سهم را در میزان فروش داشته و پرفروش‌ترین خودروهای داخلی در سال ۱۴۰۱ کدام‌اند؟

پرفروش‌ترین خودروهای داخلی

خودروهای داخلی به دلیل قیمت پایین، به‌ناچار طرف‌داران بسیاری در بازار کشور دارند. ازآنجاکه خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده، حتی قشر ضعیف جامعه نیز تلاش می‌کند تا به هر نحوی بتواند صاحب خودرو شود. در بین محصولات مختلف ایران‌خودرو و سایپا، تعداد خاصی خودرو هستند که بیشترین سهم فروش را در سال گذشته از آن خود کرده‌اند. لیست پرفروش‌ترین خودروهای داخلی ۱۴۰۱ را در ادامه مشاهده می‌کنید.

– کوییک سایپا

رتبه اول پرفروش‌ترین خودروی داخلی به کوییک می‌رسد. این محصول به سبب ظاهر اسپرت و به‌روز، توانسته از برادران دیگرش یعنی تیبا و ساینا پیشی گرفته و در جایگاه اول پرفروش‌ترین خودروهای داخلی در سال ۱۴۰۱ بنشیند.

کوییک، سومین محصول سایپا است که بر اساس پلتفرم X200 ساخته شده و تلفیقی از ساینا و تیبا به حساب می‌آید. این ماشین از موتور ۱.5 لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی استفاده می‌کند که قادر به تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور است. شتاب صفر تا صد کوییک در مدت‌زمان ۱۳ ثانیه رخ می‌دهد و حداکثر سرعت آن ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است.

– پژو ۲۰۶ ایران‌خودرو

رقیب اصلی کوییک، به دلیل قیمت بالاتر در رده دوم پرفروش‌ترین خودروهای ۱۴۰۱ جای گرفته است. پژو ۲۰۶ بدون شک یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار ایران به‌حساب می‌آید که البته در سال جاری، تولید آن متوقف شده و قرار است خودروی دیگری به نام TF21 جایگزین آن شود. البته هنوز هم مدل‌های صفرکیلومتر پژو ۲۰۶ چه در انبار کارخانه‌ها و چه در بازار آزاد یافت شده و در دسترس خریداران قرار می‌گیرد.

تیپ ۲ پژو ۲۰۶ با بدنه تخم‌مرغی خود، به موتور ۱.5 لیتری تنفس طبیعی مجهز است که ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور دارد. این ماشین ۳ ثانیه دیرتر از کوییک از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، ولی حداکثر سرعت آن ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. پژو ۲۰۶ همچنین مصرف سوخت بهینه‌تری نسبت به کوییک دارد.

– پژو ۲۰۷ ایران‌خودرو

برادر جدیدتر پژو ۲۰۶ سومین خودروی پرفروش در سال ۱۴۰۱ بوده است. پژو ۲۰۷ همان نسخه پلاس پژو ۲۰۶ فرانسوی است که با اعمال تغییرات جزئی در ظاهر وارد بازار ایران شد و از همان ابتدا توانست محبوبیت فراوانی را به دست آورد. اگرچه ۲۰۷ در دسته خودروهای اقتصادی قرار نمی‌گیرد، اما مشخصاتی همچون ظاهر جذاب و جوان‌پسند و تجهیزات متنوع باعث شده فروش خوبی در بازار داشته باشد.

پژو ۲۰۷ در نسخه دنده‌ای از موتور ۱.۶ لیتری TU5 استفاده می‌کند که قدرتی معادل ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر را از طریق گیربکس ۵سرعته به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. شتاب صفر تا صد در مدت‌زمان ۱۱.۶ ثانیه رخ می‌دهد و حداکثر سرعت حدود ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. پژو ۲۰۷ در ازای پیمودن ۱۰۰ کیلومتر جاده ترکیبی، ۶.۶ لیتر بنزین مصرف می‌کند که حدود ۰.۳ بیشتر از پژو ۲۰۶ و کمتر از کوییک است.

– پارس ایران‌خودرو

پژو پرشیا یا همان پارس، جایگاه چهارم را در لیست پرفروش‌ترین خودروهای داخلی در سال ۱۴۰۱ به خود اختصاص داده است. این ماشین بر خلاف اکثر محصولات جدید امکانات و تجهیزات پیشرفته‌ای ندارد، ولی به دلایل مختلف از جمله کابین جادار، پرستیژ اجتماعی، بدنه مقاوم، همین‌طور بازار پررونق دست‌دوم، توانسته فروش خود را حتی پس از گذشت ۲۵ سال حفظ کند.

پارس تاکنون با پیشرانه‌های متعددی روانه بازار شده است. قوی‌ترین نسخه پارس به موتور ۱.۸ لیتری ELX مجهز است که می‌تواند ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این خودرو علی‌رغم جثه بزرگ‌تر نسبت به پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷ و کوییک، شتاب بیشتری داشته و در مدت‌زمان ۹ ثانیه می‌تواند از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. حداکثر سرعت پارس حدود ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی آن ۸.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. تمام این مزایا به سبب استفاده از موتور ELX حاصل شده‌اند.

– تیبا سایپا

از دیگر خودروهای پرفروش داخلی ۱۴۰۱ می‌توان به تیبا اشاره کرد. تیبا که در دو نسخه هاچبک و صندوق‌دار و به‌عنوان جانشین مستقیم پراید وارد بازار شد، علاوه بر ظاهر مدرن‌تر و قیمت مشابه، تجهیزات بیشتری نسبت به پراید داشت و خیلی زود توانست جایگاه خاصی در بازار داخلی پیدا کند.

تیبا یک خودروی کم‌مصرف به‌حساب می‌آید که در ازای پیمودن ۱۰۰ کیلومتر جاده ترکیبی، حدود ۶.۹ لیتر بنزین مصرف می‌کند. این در حالی است که مصرف سوخت کوییک به حدود ۷.۱ لیتر می‌رسد. تیبا در زیر کاپوت به موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی مجهز است که علی‌رغم تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور، می‌تواند تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. البته حدود ۱۳.۵ ثانیه طول می‌کشد تا شتاب ماشین به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

– ساینا سایپا

ساینا، یکی دیگر از خودروهای ساخته شده روی پلتفرم X200 است که رتبه ششم در لیست خودروهای پرفروش سال ۱۴۰۱ را به خود اختصاص می‌دهد. البته دستور توقف نسخه معمولی ساینا در همان سال از سوی سازمان ملی استاندارد صادر شد و حالا ساینا S جای ساینای معمولی را گرفته است.

ساینا فیس لیفت تیبا به‌حساب می‌آید که قوای محرکه آن به‌وسیله موتور ۱.۵ لیتری M15 تأمین می‌شود. بد نیست بدانید M15‌ همان موتوری است که در کوییک و تیبا قرار دارد و می‌تواند ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند. در واقع ساینا، تیبا و کوییک یک روح در سه جسم هستند و تنها از لحاظ ظاهری و تعداد انگشت‌شماری آپشن با یکدیگر فرق دارند.

جمع‌بندی

 سه محصول سایپا و سه محصول ایران‌خودرو در لیست پرفروش‌ترین خودروهای داخلی قرار دارند. جالب اینکه ماشین‌های پرطرف‌دار داخلی همگی از پلتفرم‌های قدیمی استفاده می‌کنند، ولی در حال حاضر صنعت خودروسازی کشور چاره‌ای به‌غیراز مانور روی داشته‌های خود ندارد. البته در آینده نزدیک خودروهایی مانند شاهین، اطلس و سهند از طرف سایپا و TF21 از طرف ایران‌خودرو به بازار معرفی می‌شوند که احتمالاً تغییری در لیست پرفروش‌ترین خودروهای داخلی به وجود می‌آورند.

 

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهی بنویسید